גרסת האתר רגילה גרסת האתר רגילה
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

הצגות

תיאטרון אלפא - הסוחר מוונציה

ארכיון תאריך: 14 מרץ 2019 - 15 יוני 2019

משך: שעתיים, כולל הפסקה

משתתפים: סוהיל חדד, דן תורג'מן, אביאל שיליאן, הדר לוין, מירב חזן, קורין סויסה/ניסנה מולוק, דניאל חמלניק, אמיר לביא, ג'וש שגיא/דניאל מושס, יולי ליאני, ניהאד רדא/צורי זערור, רבקה תלחמי/שרון ויסברט, הראל סעיד

על פי ויליאם שקספיר
עיבוד, תרגום, בימוי ועריכה מוסיקלית: אברהם עוז

הסוחר מוונציה בעיבודו ובימויו של אברהם עוז משלב את עלילת הקומדיה הקלאסית של שקספיר עם נושאים מרכזיים בחיינו כיום: משנאת האחר והזר, לאומיות וגזענות ובעיית הפליטים ועד ליחסי הון-שלטון ושלטון-תקשורת. בהפקה מודרנית וקצבית זו, המציינת 400 שנה למותו של שקספיר ו-500 שנה לייסוד הגטו היהודי בוונציה - הגטו הראשון בעולם, מוצגת הרפובליקה המסחרית התוססת של וונציה כאולם בורסה מודרני סואן והאי בלמונט, שאינו רחוק משאונה של ה"סיטי" הוונציאנית, כמשכנם היוקרתי של אנשי העלית הכלכלית והשלטונית של הרפובליקה. אביה המנוח של פורציה היה ידידם ובן בריתם של דוכסית וונציה, אנטוניו הסוחר העשיר ובלאריו המשפטן: כולם שותפים ל"כת זהב", אגודה חשאית הסוגדת לזהב שעליו נשענת כלכלת ונציה, והמונעת מזרים בתחבולות מתוחכמות כל גישה לאוצרות הזהב של הרפובליקה. היהודים נעים כפליטים בדרכי אירופה ומבקשים למצוא בוונציה מקלט מדיני, אזרחי וכלכלי; אבל ניכורם המתנשא של אנשי וונציה לזרים, השתקעותם בעולמם הרומנטי המיוסד על תאוות בצע, ותבוסתו המתוקשרת של שיילוק בבית המשפט מתוקף "חוקי חירום" החלים על "טרוריסטים זרים", גורמים לשיילוק, המתפכח מאשליית ההיטמעות האזרחית בהוויה הקפיטליסטית של וונציה, לחשוף את צביעותם של מארחיו כביכול, לבתו ג'סיקה לשוב לחסות אביה, ולמבקשי המקלט היהודים לחזור וללבוש את בגדי הפליטים ולבקש את גורלם במקום אחר.
ברוח תפיסתו של שקספיר את חברת ונציה כאפופת מוסיקה ומחול קרנבלי, רוויה גם ההפקה הנוכחית בשפת במה צבעונית של תנועה, נעימה וריקוד. מבלי לזנוח את הקומדיה הרומנטית, הרי המחזה כולו, המוצג בבגדים מודרניים, נתון בתוך עלילת מעטפת של תחקיר טלוויזיוני אקטואלי המשולב בראיונות ופרשנות.
עיצוב תפאורה ותלבושות: טל יצחקי
מוסיקה מקורית והדרכה מוסיקלית: יובל מסנר
כוריאוגרפיה ותנועה: רן בן-דרור
תאורה: ניזאר ח'מרה

מן הביקורות:
"מומלץ בחום" עקיבא אלדר, רשת ב', כאן

"והנה בא המחזאי היהודי אברהם עוז, מחופש לשקספיר האנגלי ובאמצעות השחקן הפלסטיני סוהייל חדאד מציע לנו גירסא אחרת, משכנעת יותר למחזה, שבה מתגלים עוד ועוד צדדים בדמותו של שיילוק, המלווה בריבית הרצחנית. כתגובת נגד לגזענות של שקספיר, עוז לא חס על שיילוק היהודי; הוא מציג אותו על כל הבעייתיות שבו, בעיקר הוא מציג אותו כמי שנלחם במנגנון העיוות הנורא ששרר באירופה מאות שנים..."  עודה בשארת, מוסף "הארץ"

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter